Obserwując platformę Architekt PRO, nie da się ukryć, że publikowane przeze mnie treści kierowane są do dwóch grup docelowych. Pierwszą z nich stanowią architekci i projektanci wnętrz, z którymi dzielę się spostrzeżeniami na temat branży już od 2015 roku. To właśnie oni tworzą społeczność Architekt PRO, którą udało mi się zintegrować między innymi za pośrednictwem grupy „Architekt PRO – zaprojektuj swój sukces” na portalu Facebook oraz wydarzeń takich jak Piknik Architekta. Drugą, równie ważną grupą odbiorców Architekt PRO są Producenci i Dystrybutorzy branży wnętrzarskiej, a bardzo często, owocem naszej współpracy są różnego rodzaju prelekcje, warsztaty oraz webinary.
Swoje działania nieprzypadkowo ukierunkowałam na architektów, dystrybutorów i producentów, ponieważ nierozerwalnie współpracują ze sobą na każdym etapie procesu projektowego. Architekci projektują wymarzone wnętrza dla klientów, a producenci oraz dystrybutorzy usprawniają wdrożenie ich w rzeczywistość. Ciężko wyobrazić sobie proces projektowy z zastosowaniem konkretnego wyposażenia bądź materiałów bez wsparcia technicznego ze strony kompetentnego dystrybutora. Podobnie w drugą stronę – każdy projektant ma wpływ na to, jakie materiały i wyposażenie zasugeruje swojemu klientowi, a więc niejako w imieniu swojego klienta dokonuje wyboru dotyczącego danego produktu oraz firmy.
Właśnie z uwagi na fakt, że współpraca architektów z producentami to nieodzowny element rzeczywistości branży wnętrzarskiej, będąc aktywnie działającą projektantką, jednocześnie staram się być pewnego rodzaju łącznikiem pomiędzy jedną a drugą grupą. Wielokrotnie poruszam tematy związane z tym, czego architekci potrzebują i jakie mają oczekiwania względem producentów, dystrybutorów oraz ich marek. Zwracam uwagę na to, co tak naprawdę czyni konkretną współpracę atrakcyjną, a zarazem wpływa na jej sukces. Swoimi działaniami staram się integrować branżę producentów we wspólnym celu, jakim jest owocna współpraca z architektami wnętrz, jak i ich klientami.
Jeden ze strategicznych punktów moich działań zaplanowanych na koniec 2022 roku stanowiła kameralna konferencja „Opiekun Architeka- Jak współpracować z projektantami wnętrz” dedykowana wszystkim producentom i dystrybutorom pragnącym nawiązać współpracę z architektami wnętrz bądź ulepszyć sposób, w jaki współpracowali dotychczas. To ekskluzywne spotkanie miało miejsce 21 listopada w warszawskiej Hali Koszyki i zgromadziło przedstawicieli marek premium związanych między innymi z wyposażeniem łazienek, podłogami drewnianymi, powierzchniami roboczymi, okładzinami oraz ekskluzywnymi drzwiami aluminiowymi. Wśród zebranych znaleźli się nie tylko delegaci producentów wchodzących na rynek, lecz także tych o ugruntowanej na nim pozycji. W programie konferencji zaplanowałam wystąpienia czterech prelegentów, lunch, a także obowiązkowy czas na dyskusję i wymianę poglądów. Zaproszeni mówcy w swoich wystąpieniach mieli za zadanie podzielić się z uczestnikami konferencji doświadczeniem w długofalowej współpracy architekt-producent, którą z sukcesem realizują.
Spotkanie zainaugurowaliśmy wystąpieniem, podczas którego opowiedziałam o tym, jak zostać opiekunem architekta-super bohaterem, czyli takim, który udziela wsparcia architektowi podczas całego procesu projektowego, a nie kończy współpracę w momencie złożenia zamówienia przez klienta. Omówiłam także najbardziej istotne dla architektów kwestie i podpowiedziałam, co sprawia, że ostatecznie decydują się na konkretną współpracę i wracają regularnie z kolejnymi klientami.
Podobną tematykę podjęła podczas następnej prelekcji Malwina Morelewska, właścicielka autorskiej pracowni wnętrz, opowiadając o swojej ulubionej Opiekunce Architekta, z którą współpracuje od kilku lat. Okazuje się, że kooperacja ta jest tak owocna, iż praktycznie żadna konkurencyjna oferta nie byłaby w stanie zachęcić jej do zmiany Opiekuna, ponieważ to właśnie profesjonalizm oraz kompetencja osoby, z którą obecnie współpracuje, gwarantują jej bezcenny spokój i poczucie bezpieczeństwa. Prowizje, bonusy i inne dodatki są jak najbardziej atrakcyjne, ale na pierwszym miejscu zawsze będzie gotowość do pomocy, obszerna wiedza na temat oferowanych produktów oraz wsparcie techniczne.
Tymczasem Przemek Kalinowski, architekt z wykształcenia, z bogatym doświadczeniem w projektowaniu i obsłudze projektantów w zakresie doboru materiałów oraz wyposażenia, podczas swojej prezentacji przedstawił w praktyczny sposób, jak będąc dystrybutorem/producentem przygotowywać swoją ofertę oraz materiały promocyjne, tak aby były atrakcyjne dla architektów wnętrz. Opowiedział, co tak naprawdę cieszy się największym zainteresowaniem projektantów, jakie produkty (i w jaki sposób) najlepiej jest promować oraz jak szukać właściwych architektów gotowych do współpracy. Nie liczy się ilość pracowni wnętrzarskich, z którymi nawiązuje się współpracę – a jej jakość. Według Przemka, bazującego na osobistym doświadczeniu, warto skupić się na relacjach z kilkoma aktywnymi pracowniami naraz, profesjonalnie dbać o realizację powierzonych przez nie zleceń, budując w taki sposób zaufanie i chęć do dalszego „powierzania w nasze ręce” klientów. Reasumując, drogą do sukcesu we współpracy jest autentyczność i praca.
Podobnego zdania był Rafał Hampel, Opiekun Architekta i Doradca Klienta w Internity Home, działający w branży nieprzerwanie od 2000 roku. Na podstawie osobistych doświadczeń opowiedział uczestnikom konferencji, o tym, jak znaleźć czas na budowanie relacji z architektami oraz kiedy jest najlepszy czas, aby ją rozpocząć. Starał się również przekonać uczestników, że warto inwestować we współpracę z architektami, ponieważ długofalowo stanowi to rozwiązanie tańsze, niż dotarcie do klientów indywidualnych.
Prelegenci związani nie tylko z projektowaniem wnętrz, lecz także aktywnie współpracujący z architektami, pozwolili producentom i dystrybutorom spojrzeć na zagadnienie relacji architekt-producent z różnej perspektywy. Uczestnicy konferencji otrzymali gotowe odpowiedzi na to, czego dokładnie oczekują względem nich Architekci, a także w jaki sposób prowadzić swoje działania marketingowe oraz komunikację, aby jak najlepiej do nich dotrzeć. Doświadczenie prelegentów z jednej i drugiej strony pokazało, że istnieje wiele obszarów, które warto ulepszyć bądź wziąć pod uwagę planując swoje działania. Poruszone tematy uświadomiły im również, iż niektóre z powszechnie przyjętych rozwiązań, powtarzanych przez firmy z branży wnętrzarskiej, niekoniecznie są trafne. Kameralna forma konferencji pozwoliła się otworzyć wszystkim uczestnikom i prowadzić otwarte dyskusje prowadzące do ciekawych wniosków. Zgromadzeni na spotkaniu producenci i dystrybutorzy na zakończenie wielokrotnie podkreślali, że spotkanie pozwoliło im poszerzyć horyzonty w kwestii budowania relacji z Architektami i uświadomiło wiele istotnych w tej współpracy kwestii.
Pozytywny odbiór, z jakim spotkała się pierwsza tego typu konferencja, zainspirował mnie, aby na początku przyszłego roku zorganizować jej kolejną edycję, a być może uczynić ją wydarzeniem cyklicznym. Jak w przypadku projektantów wnętrz, skupionych wokół Architekt PRO tutaj również moim celem jest integracja środowiska producentów/dystrybutorów będących wzajemnie potencjalną konkurencją, tak aby na samym końcu sprostać oczekiwaniom nie tylko Architekta, ale przede wszystkim Klienta końcowego.
Oto kilka z pozytywnych recenzji, które otrzymałam od uczestników bezpośrednio po zakończeniu konferencji:
„Świetne było to, że został przedstawiony punkt widzenia zarówno architektów jak i opiekunów architekta. Dzięki temu szkoleniu wiem na co tracimy w firmie czas i energię, wiem teraz w jakim powinniśmy iść kierunku. Mimo że moja firma nie ma problemu z wypłaceniem prowizji to fajnie było się dowiedzieć, że nie prowizje a poczucie bezpieczeństwa Architekci cenią bardziej. Każdy z Prelegentów miał totalnie inną energię ale to było super, każdy opowiadał bardzo ciekawie. Fajne jest to, że grupy są dość kameralne, więc jest przestrzeń na dyskusje. Niczego mi nie brakowało. Uważam, że wszystko było super! Dziękuję”
„Prelegenci byli fantastyczni, atmosfera również wspaniała, kameralne szkolenie dodatkowo ułatwiło nawiązanie kontaktu (…)”
„Bardzo pomocne dla każdego początkującego.”
Wszystkich producentów i dystrybutorów zainteresowanych udziałem w kolejnej edycji wydarzenia, zachęcam do śledzenia strony Architekt PRO i mojego profilu na LinkedIn. Już wkrótce pojawi się zapowiedź kolejnego spotkania, do udziału w którym serdecznie zapraszam.