Wizyta w Katowicach była dla mnie w tym roku bardzo emocjonująca. Po raz pierwszy miałam okazję wziąć udział w targach 4 Design Days, jak również zadebiutować na nich jako projektantka stoiska targowego.
Odwiedzając tegoroczne katowickie targi designu mogłam “na żywo” zobaczyć ekspozycję targową KFA Armatura, która została zaprojektowana przez moją pracownię projektową PROSTY PLAN. Był to pierwszy tego typu projekt mojego autorstwa, więc tym bardziej z zapartym tchem oczekiwałam finalnego efektu. Proces projektowy, inspiracje, a także sama geneza powstania tego stoiska jest niezwykle ciekawa, dlatego chciałabym zaprosić Was do niniejszego artykułu, w którym „od podszewki” opowiem o tym nietypowym wyzwaniu. Na początku był chaos
Wszystko zaczęło się od relacji w Archigadkach z wizyty na targach Warsaw Home 2021. Podczas ich zwiedzania miałam nieustanne wrażenie, że ekspozycje większości wystawców niestety nie były przemyślane zarówno pod kątem produktu jak i jego prezentacji za pośrednictwem mediów społecznościowych. Moim głównym spostrzeżeniem było to, że stoiska targowe niewiele różniły się od ekspozycji w sklepie czy showroomie producenta. A przecież głównym zadaniem targów jest pokazać produkt w nietypowy sposób, zainspirować odbiorcę, wyróżnić firmę z tłumu innych wystawców. W wielu przypadkach, gdy chciałam podzielić się z Wami zdjęciem jakiejś ciekawej aranżacji okazywało się, że dane stoisko jest słabo oświetlone, ciężkie do wykadrowania, a produkty źle wyeksponowane. W efekcie czego, powstałe zdjęcie było nieciekawe i nie oddawało w żadnym stopniu atrakcyjności produktu, dostrzegalnej podczas zwiedzania targów „na żywo”. Z tego powodu, uzyskanie materiału atrakcyjnego do opublikowania na FB, Instagramie czy YouTube, niewątpliwie było bolączką niejednego blogera związanego z projektowaniem i aranżacją wnętrz. Obecnie, tym bardziej ze względu na pandemię, możliwość udostępniania w Internecie treści związanych z wydarzeniami, w których bierze się udział, jest kluczowa.
Gdy narzekałam i marudziłam w moich Archigadkach na ten temat, nie przypuszczałam, że obejrzy je Sebastian Wiśniewski – jeden z przedstawicieli firmy KFA Armatura, która pochodzi z Krakowa i niemal od blisko 100 lat produkuje armaturę łazienkową, kuchenną, a także grzejniki. Zaciekawiony był, jak według projektanta wnętrz, jednego z głównych odbiorców tego typu ekspozycji, powinno wyglądać atrakcyjne stoisko targowe z wyposażeniem. W związku ze zbliżającymi się targami 4 Design Days w Katowicach, zaproponował mi współpracę polegającą na zaprojektowaniu takiej aranżacji dla marki KFA Armatura. Nigdy nie projektowałam stoiska targowego, ale dobrze mnie znacie i wiecie, że nie byłabym sobą gdybym nie podjęła się tego wyzwania.
Etap 1: Wyzwania projektowe
Pierwszą, a zarazem podstawową wytyczną jaką otrzymałam był metraż powierzchni, którą marka KFA dysponowała na ekspozycję. Okazało się, że stoisko ma być niewielkie, ponieważ do wykorzystania mamy 24 m2 – 3 metry szerokości i 8 metrów długości. Ponadto, miało być ono zlokalizowane na zbiegu alejek komunikacyjnych na targach, a więc oglądane z każdej strony, co było dodatkowym wyzwaniem projektowym. W jego sąsiedztwie, zaplanowane zostały inne, duże stoiska, dlatego stanęłam przed zadaniem znalezienia takiego rozwiązania, aby pomimo niewielkich wymiarów ekspozycji, zwrócić na nią uwagę osób zwiedzających targi.
Kolejnym wyzwaniem, z którym musiałam się zmierzyć, był sposób prezentacji baterii łazienkowych i kuchennych. Zależało mi, aby projektowane przeze mnie stoisko nie było typową, znaną nam z wielu targów ekspozycją, polegająca na wystawieniu wyposażenia na sąsiadujących ze sobą postumentach.
Ponadto, za cel przyjęłam sobie zaprojektowanie tego stoiska w taki sposób, aby było ono inspirujące, a także nietypowe. Zależało mi na tym, by przykuć uwagę zwiedzających z dalszej odległości i zachęcić ich do podejścia do ekspozycji w celu zapoznania się z jego zawartością, a nie ominięcia w drodze do innego producenta.
Może cię zainteresować: Jak zaprojektować wnętrza w oparciu o budżet klienta?
Etap 2: Wstępna koncepcja
Po analizie wyzwań jakie stały przede mną, do głowy przyszedł mi pomysł stoiska-niespodzianki. W zasobach Internetu znalazłam sporo inspiracji, które doskonale wyrażały główną myśl przewodnią mojego projektu. Wykonałam również kilka szkiców obrazujących różne wersje koncepcji. Jej motywem przewodnim miały być interaktywne, nieoczywiste moduły zachęcające zwiedzających do przyjrzenia się ekspozycji z bliska, a także wejścia z nią w interakcję. Wewnątrz nich miały zostać wyeksponowane produkty marki KFA w mini-aranżacjach obejmujących wykorzystanie np. płytek, paneli, zasłon.
Aby objaśnić moją koncepcję, przygotowane przeze mnie materiały zaprezentowałam przedstawicielowi firmy KFA i okazało się, że przypadła mu ona do gustu. Dzięki temu mogłam przejść do kolejnego etapu, a mianowicie rozpocząć pracę nad modelem 3D.


Etap 3: Modelowanie 3D
Po akceptacji mojego pomysłu, rozpoczęłam nieco mniej ekscytującą część procesu projektowego, jaką było rozrysowanie proporcji wielkości boksu, tak aby zmieścić ich określoną ilość w wymiarach przeznaczonych na stoisko. W projekt zaangażowałam się do tego stopnia, że wykonanie pierwszego modelu 3D zajęło mi około trzy godziny i powstało w dość nietypowym miejscu, bo podczas podróży pociągiem. Muszę przyznać, że było to prawdziwe, projektowe flow! Po ostatecznych korektach koncepcja została sfinalizowana w postaci rysunków technicznych, dokładnie wymiarujących każdy element ekspozycji, łącznie z opisem materiałów użytych do jego realizacji.

Etap 4: Realizacja #odkryjdesign
Ostatecznie zrealizowana koncepcja ekspozycji KFA Armatura na 4 Design Days w Katowicach stanowiła ciemną, monolityczną bryłę, o niebanalnej zawartości. Stoisko zostało podzielone na dziesięć mniejszych elementów, których wnętrze zostało ukryte. Osiem z wyznaczonych modułów stanowiło podświetlone boksy w kształcie prostopadłościanów zachęcających osoby zwiedzające do zatrzymania się przy stoisku i wejścia z nim w interakcję. Krótkie hasła i oznaczenia prowokują do odwrócenia każdego boksu o 180° – „Sprawdź co kryje się w środku”, „Poznaj ciekawe historie”, „Szukaj”, „Znajdź inspiracje”. Po ich drugiej stronie ukryte zostały produkty KFA (baterie, deszczownice, grzejniki) zestawione z unikalnymi propozycjami aranżacji. W taki sposób powstało szesnaście charakterystycznych „moodboardów”, po osiem z każdej strony prostopadłościanu. Na jego krótszych bokach znalazły się również dwie wnęki poświęcone nowoczesnym bateriom kuchennym. Ekspozycja zaprojektowana w taki sposób zaskakiwała na tle innych, standardowych stoisk targowych oraz zachęcała do zabawy designem, poprzez odkrywanie i inspirowanie. Ponadto, projektując całość miałam na uwadze łatwość prezentacji stoiska w mediach społecznościowych. Każdy z boksów został oświetlony oraz skomponowany tak, aby atrakcyjnie prezentować się nie tylko „na żywo”, ale przede wszystkim na zdjęciach i nagraniach z targów.

Ekspozycji KFA towarzyszył unikalny tag #odkryjdesign. Hasztag ten mógł być rozumiany na dwa sposoby, a mianowicie jako odkrywanie poprzez inspirowanie się, ale także czynność w postaci odwracania boksów na ekspozycji.

Efekt końcowy, zaprezentowany na katowickich targach 4 Design Days 2022 dosłownie „zwalił mnie z nóg”. Przede wszystkim dlatego, że pierwszy raz w życiu miałam okazję zaprojektować stoisko targowe, a teraz „na żywo” mogłam podziwiać jego realizację, co było niesamowitym doświadczeniem. Ekspozycja KFA Armatura wyglądała dokładnie tak, jak sobie wyobrażałam i wymarzyłam. Jej monolityczna bryła zwracała uwagę z dalszej odległości, a każdy z boksów został odwrócony do odbiorców gładkim bokiem, przez co na skutek interakcji intrygował swoją oryginalną zawartością.
Zobacz także: Wymiary, które musisz znać projektując łazienkę
Jestem niezwykle zadowolona, że miałam możliwość zostać twórcą tak nietuzinkowego przedsięwzięcia. Jednocześnie chciałabym podziękować firmie KFA Armatura i jej przedstawicielom za zaproszenie mnie do projektu ekspozycji na targach 4DD 2022. Tworzenie stoiska, jak i jego realizacja były unikalnym doświadczeniem i mam nadzieję, że w przyszłości ponownie będę miała możliwość podjąć podobne wyzwanie.
Jestem ogromnie ciekawa, czy wzięliście udział w tegorocznych targach 4 Design Days w Katowicach? Jakie są Wasze wrażenia? Czy odwiedziliście stoisko KFA Armatura? A może mieliście kiedyś okazję również współpracować przy tworzeniu targowej ekspozycji? Dajcie znać w komentarzach! A jeśli nadal zastanawiacie się, czy warto brać udział w targach i innych wydarzeniach wnętrzarskich, zapraszam Was do mojego artykułu na ten temat („Dlaczego warto odwiedzać targi wnętrzarskie?”).





