Rozpoczynając pracę w nowym zawodzie czeka na Ciebie wiele wyzwań. Nie dość, że od teraz będziesz realizować w praktyce wszystko, o czym dotychczas się uczyłaś, to również potrzebujesz do tego odpowiednich, często kosztownych narzędzi.
Zaczynając własną działalność projektową, prawdopodobnie dysponujesz ograniczonymi funduszami, z tego powodu warto, abyś rozłożyła swoje wydatki w jak najbardziej optymalny sposób. Dotyczy to również sytuacji, w której udało Ci się otrzymać dofinansowanie z funduszy wspierających rozwój małych firm. W tym momencie pojawia się pytanie, na co najlepiej przeznaczyć te pieniądze, tak aby zapewnić sobie dobry start w branży? Jakie narzędzia są prawdziwym „must have”? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w moim artykule, opierając swój wybór na odpowiednich przykładach.
Jak zacząć projektować wnętrza?
Na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę, że rozpoczęcie projektowania wnętrz nie jest łatwe. Pomijając kwestię etapu zdobywania wiedzy, nieustannego doskonalenia swoich umiejętności i śledzenia bieżących nowości, stajesz przed możliwością wykorzystania tego wszystkiego w praktyce. W tym momencie pojawia się pierwsza trudność: jak pozyskać pierwszych klientów? Na ten temat mogłabym napisać naprawdę długi elaborat.
Zobacz też: Jak znaleźć pierwszego klienta? I każdego kolejnego.
Przede wszystkim warto na samym początku podjąć się wykonania kilku projektów wnętrz dla rodziny bądź znajomych, aby zdobyć materiał do zaprezentowania w portfolio (co nie oznacza, że powinnaś robić to za darmo!). Uzyskana w ten sposób dokumentacja projektowa pokaże Twoim potencjalnym klientom zakres umiejętności i kompetencji, którymi niewątpliwie dysponujesz. Nawiązanie pierwszej współpracy w gronie rodziny bądź przyjaciół pozwoli zdobyć Ci nieco doświadczenia, a jednocześnie będziesz mogła liczyć się z ich wyrozumiałością w przypadku pewnych niedociągnięć.
Zobacz też: Jak bez konfliktu pracować z rodziną i przyjaciółmi?
Zanim jednak rozpoczniesz ten symboliczny „pierwszy” projekt wnętrz, powinnaś zastanowić się jakie narzędzia są Ci niezbędne do jego przygotowania. Poszukując w tej kwestii pomocy wśród weteranów branży architektury wnętrz, często możesz usłyszeć rozbieżne opinie lub nieaktualne informacje. Gdzie, tak naprawdę, szukać odpowiednich wskazówek w tym zakresie? Czego potrzebujesz, aby sukcesywnie wystartować z pierwszym projektem?
Zobacz też: Jak założyć pracownię projektowania wnętrz? cz. 1
Kilkanaście lat temu, to ja byłam na Twoim miejscu i poszukiwałam odpowiedzi na powyżej zadane pytania. Zakładając firmę projektową, chciałam wiedzieć, w co najlepiej zainwestować, aby zapewnić sobie dobry i szybki rozwój, jednak znalezienie takich informacji, także w Internecie, graniczyło z cudem. Brakowało platform, miejsc i spotkań zrzeszających projektantów, którzy mogliby w swobodny sposób wymieniać się opiniami na różnorodne tematy związane z branżą. Dzisiaj, moje wieloletnie doświadczenie, rozmowy z innymi architektkami oraz posty na grupie Architekt PRO zainspirowały mnie, aby stworzyć listę najbardziej przydatnych narzędzi do rozpoczęcia pracy jako architekt wnętrz.
Zobacz też: Jak założyć pracownię projektowania wnętrz? cz. 2: Narzędzia, które pomagają w pracy architekta
Zobacz też: Jak założyć pracownię projektowania wnętrz? cz. 3: Ile kosztuje prowadzenie biura?
Najczęściej napotykane trudności w wyborze narzędzi do projektowania
Rozpocznę od kilku dylematów, które najczęściej nurtują początkującego architekta wnętrz planującego swoje pierwsze wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz podpowiem jaką decyzję najlepiej podjąć.
1. Komputer stacjonarny czy laptop?
To jedno z pytań najczęściej dręczących początkujących projektantów, ponieważ w każdym wariancie wiąże się ono ze sporym wydatkiem finansowy. Jeśli planujesz wykonywać realistyczne wizualizacje projektowanych wnętrz, to tym bardziej musisz zwrócić uwagę na parametry urządzeń, nad którymi się zastanawiasz. Zwolennicy komputerów stacjonarnych, wybór swój argumentują topowymi parametrami połączonymi z względnie korzystną ceną. Tymczasem, za laptopami przemawia ich poręczność oraz mobilność, która daje nam swobodę w wyborze miejsca pracy oraz możliwość zabrania go na spotkanie z klientami. Ponadto, wiele modeli komputerów przenośnych posiada najnowocześniejsze parametry, co zazwyczaj niestety rzutuje na ich wysoką cenę.
Podpowiedź: Zastanów się nad wyborem obydwu urządzeń. W zależności od Twoich funduszy, powinnaś zakupić najlepszy możliwy komputer stacjonarny w zakresie kwoty jaką dysponujesz, biorąc oczywiście pod uwagę, co konkretnie będziesz na nim wykonywać (np. jeśli nie zamierzasz przygotowywać wysokiej jakości wizualizacji 3D, to zdecydowanie możesz obniżyć parametry kupowanego sprzętu). Ponadto, jako mobilną alternatywę na spotkania z klientami oraz home office, wybierz laptop ze średniej półki cenowej. Duet obydwu rozwiązań wraz z danymi przechowanymi np. w chmurze, to najlepsze rozwiązanie, dające ogromną swobodę pracy nad projektem. Jeśli z pewnych powodów, możesz pozwolić sobie wyłącznie na jedną opcję, postaw na nowoczesny laptop (przyjrzyj się modelom gamingowym), którego parametry sprostają najtrudniejszym zadaniom, a Ty zachowasz swoją mobilność i wygodę pracy. Muszę przyznać, że posiadanie wyłącznie komputera stacjonarnego, przynajmniej z mojego punktu widzenia, byłoby naprawdę uciążliwe, a także ograniczyłoby moje możliwości związane z wypełnianiem obowiązków zawodowych w różnych miejscach i o różnym czasie. Dlatego mój idealny zestaw to PC o bardzo wysokich parametrach do szybkiego renderowania projektów, laptop na którym mogę tworzyć projekty poza biurem oraz tablet, który zabieram ze sobą absolutnie wszędzie i na każde spotkanie z klientami.
2. Płatne oprogramowanie, bezpłatna wersja czy może piracka kopia?
Oczywisty może wydawać się wybór legalnego oprogramowania CAD lub 3D, ze względu na to, że korzystanie z pirackich kopii to naruszenie praw autorskich, porównywane często z kradzieżą. Niestety, sięganie po nielegalne programy, jest często tłumaczone brakiem środków na zakup oryginalnych wersji. Konsekwencje użytkowania takich programów, tym bardziej prowadząc działalność gospodarczą, mogą Cię sporo kosztować. Współcześnie, praca bez wykorzystania jakiegokolwiek oprogramowania, nie jest możliwa, więc ostatecznie jesteś zmuszona podjąć konkretną decyzję.
Podpowiedź: Jeśli Twoje fundusze są ograniczone, to zastanów się nad wyborem bezpłatnego, a zarazem legalnego oprogramowania. Takie programy bardzo często są na równi funkcjonalne co ich płatni „koledzy” i posiadają spore grono zwolenników, ceniących sobie ich zalety (inne niż fakt, że są darmowe 😉). Zestaw, z którego korzystamy w naszej pracowni to program pCon Planner do tworzenia wizualizacji 3D oraz program GStar Cad do tworzenia dokumentacji technicznej. Pierwszy z programów jest całkowicie darmowy (również do celów komercyjnych), a drugi to koszt mniej niż 2000 zł za licencję wieczystą.
Zobacz też: pCon Planner – kompletny, prosty i darmowy program do projektowania wnętrz
3. Drukarka A4 czy A3? A może urządzenie wielofunkcyjne?
Drukarka to w zasadzie „must have” projektanta wnętrz, ponieważ nie wyobrażam sobie pracy nad projektem, bez wydrukowania dokumentów bądź rzutów, a ciągłe wycieczki do drukarni, nie są czymś na co chciałabym poświęcać zbyt wiele czasu. Przy obecnych cenach tego wyposażenia, a stale rosnących usług drukarskich, o wiele lepiej zainwestować w dobrą drukarkę. Problemem jest jednak kwestia, że większość dokumentacji technicznej wykonywana jest w skali, której optymalną czytelność zapewnia format A3. W takiej sytuacji urządzenie drukujące w mniejszym formacie jest potencjalnie bezużyteczne, co więcej, pojawia się problem, jeśli chciałabyś coś zeskanować…
Podpowiedź: Wybierz urządzenie wielofunkcyjne, najlepiej takie, które posiada możliwość wydruku w obydwu formatach, a także opcję skanowania. Koszt tego typu wyposażenia rozpoczyna się już od 1 tys. zł za urządzenie drukujące wyłącznie w czerni i bieli oraz około 2 tys. wzwyż za wydruk kolorowy. Jeśli uważasz, że funkcja skanowania jest dla Ciebie zbędna, postaw na drukarkę obsługującą format A3 oraz A4. Dokonując wyboru, weź pod uwagę także wydatki związane z eksploatacją czyli koszt kartridżów lub tuszy.
W naszej pracowni korzystamy z drukarki HP Officejet Pro 7740, na której drukujemy w formacie A4 i A3 oraz skanujemy dokumenty. Tego typu drukarka jest wystarczająca dla niewielkiego biura do 4 pracowników, a zapas tuszy i papieru na 2 miesiące to koszt około 400 zł.
4. Dalmierz laserowy czy metrówka?
Na pierwszy rzut oka, dylemat tego typu może wydawać Ci się zabawny, a odpowiedź dość oczywista, jednak miarka zwijana potocznie zwana „metrówką” ma grono swoich zagorzałych zwolenników. Część z nich, prawdopodobnie przywykła do rozwiązań analogowych, dalmierzom zarzuca brak dokładności oraz wszechstronności zastosowania np. podczas pomiarów ścian wyłożonych płytkami z połyskiem, gdzie błyszcząca powierzchnia utrudnia poprawne odbicie wiązki lasera i wykonanie pomiaru. Ponadto pewne układy ścian są względnie problematyczne do zmierzenia za pomocą dalmierza. Z drugiej strony, która z nas wyobraża sobie biegać z metrówką po ogromnym mieszkaniu typu open space? No właśnie…
Podpowiedź: Moim zdaniem najlepiej wyposażyć się w obydwa narzędzia, ponieważ przewaga zastosowania jednego z nich zależy od sytuacji. Dalmierz laserowy sprawdzi się podczas wykonywania ogólnych pomiarów pomieszczenia, zwłaszcza jeśli masz do czynienia z większym metrażem. Metrówka wyjątkowo przyda się przy wykonywaniu szczegółowych pomiarów np. rozmieszczenia punktów elektrycznych lub w niewielkich wnętrzach typu toaleta oraz wszędzie tam, gdzie użycie lasera ze względu na rodzaj wykończenia powierzchni nie będzie możliwe. Wybierając miarkę zwijaną, postaw na model o długości od 5 do 10 metrów oraz zwróć uwagę na czytelność podziałki.
Przez lata swojej pracy przetestowałam wiele dalmierzy i przyznam szczerze, że w 99% przypadków wykorzystuję jedynie opcje mierzenia odcinków ścian, wysokości pomieszczeń i odległości między punktami. Bardziej zaawansowane opcje nie są mi potrzebne bo korzystam z nich niezwykle rzadko. To co ma dla mnie faktycznie znaczenie to lekkość i poręczność dalmierza, a nie jego zaawansowane opcje. Kiedy inwentaryzuję mieszkanie w rękach poza dalmierzem muszę mieć metrówke, podkładkę z planem mieszkania i co najmniej dwa kolorowe długopisy. Zbyt duży i ciężki dalmierz bardziej by mi przeszkadzał niż pomagał, dlatego stawiam na niewielkie, a zarazem małe modele. Idealnie jeśli są ładowane przez USB, bo wtedy jadąc na budowę mogę je szybko naładować w aucie bez konieczności wymiany baterii.
Zobacz też: Inwentaryzacja mieszkania – jak ją wykonać i na co zwrócić uwagę?
5. Profesjonalnie sporządzona umowa na projekt, umowa słowna, a może jej brak?
Kwestia umowy to jedna z większych zagwozdek, zwłaszcza dla początkujących projektantów. Jak, czy i kiedy podpisywać umowę, a jeśli tak, to jakie zapisy powinny się w niej znaleźć? A może lepiej po prostu nie podpisywać umów na samym początku działalności projektowej i liczyć, że „jakoś” ta współpraca nam się uda? Czy wystarczy po prostu umówić się słownie na określone stawki wynagrodzenia oraz termin realizacji?
Podpowiedź: Przede wszystkim odpowiedź na to pytanie jest jednoznaczna i brzmi: tak, bezwzględnie powinnaś podpisywać umowę z każdym klientem dla którego wykonujesz usługi projektowania wnętrz. Bez względu na to czy jest to ciotka, przyjaciółka z dzieciństwa czy może dalszy znajomy. Wszystko to, na czym obydwie strony godzą się oprzeć współpracę, łącznie z zakresem projektowym, wynagrodzeniem oraz obowiązującymi terminami, powinno zostać zawarte w umowie na projekt. Dzięki poprawnie sporządzonej umowie już na samym starcie unikniecie konfliktów, które w przyszłości mogłyby negatywnie wpłynąć na proces projektowy. Ponadto ważne jest, aby podpisywana umowa była przygotowana przez specjalistę, najlepiej branży kreatywnej, w której to zapisy będą dopasowane do charakterystyki naszej pracy. Z tego powodu, uczciwie mogę polecić Ci tzw. Narzędzia Architekta dostępne w moim sklepie na platformie Architekt PRO. Na szczególną uwagę zasługuje znajdujący się w ofercie pakiet Umowy na projekt (wraz z nadzorem), który został przygotowany w taki sposób, aby uniknąć najczęstszych konfliktowych sytuacji i sprawnie realizować projekt. Zainteresowana? Zapraszam do zapoznania się z ofertą! (KLIK)
Zobacz też: Umowa na projekt aranżacji mieszkania.
Jak odnaleźć się w branży projektowania wnętrz? Dlaczego Klub Architekta stworzyłam właśnie dla Ciebie?
Napisałam ten artykuł, ponieważ doskonale zdaję sobie sprawę, jak trudne są początki oraz jak wiele jest dylematów, z którymi boryka się początkujący projektant wnętrz. Jedną z większych trudności, zwłaszcza na etapie realizacji projektu (i jego ewentualnego nadzoru) jest rozpoczęcie współpracy z godnymi zaufania salonami i wykonawcami, a także bycie na bieżąco z wydarzeniami branżowymi. Z pomocą przychodzi mój najnowszy projekt, który niedawno miał swoją premierę na platformie ArchitektPRO.
Klub Architekta, bo o nim mowa, to bezpłatna funkcjonalność, z którą wiąże się szereg korzyści. Przede wszystkim jest to „Mapa miejsc”, „Kalendarz wydarzeń”, „Mapa wykonawców” oraz „Biblioteka architekta” (pojawi się wkrótce).
Każdy z członków może zgłaszać, rekomendować i oceniać „Miejsca przyjazne architektom”, czyli salony oraz showroomy z całej Polski, które gwarantują współpracę z architektem (lub klientem) na naprawdę wysokim poziomie w dbałości o profesjonalny kontakt, a także niezbędne materiały promocyjne, wzorniki i ekspozycję.
„Kalendarz wydarzeń” to terminarz on-line pozwalający śledzić wszystkie nadchodzące wydarzenia z branży wnętrzarskiej (spotkania, szkolenia, targi, prelekcje itp.) w całym kraju. Dzięki możliwości dodania konkretnych eventów do własnego kalendarza Google, iOS lub Outlook i otrzymania przypomnienia, już nigdy więcej nie przegapisz wydarzenia, w którym zaplanowałaś wziąć udział.
„Mapa wykonawców” to dział, który również powstał z Waszej inicjatywy, w związku z zapotrzebowaniem na polecenie sprawdzonych wykonawców, którzy w rzetelny i terminowy sposób realizują na wysokim poziomie powierzone im zadania.
Ponadto, członkostwo w Klubie Architekta to regularny newsletter z ogromną porcją wiedzy i nowinkami produktowymi. Członkowie otrzymają także stały rabat -5% na produkty dostępne w moim sklepie oraz dodatkowe zniżki na pozycje znajdujące się w Bibliotece architekta.
Więcej o Klubie Architekta piszę w osobnym artykule „Nowości na Architekt PRO – Klub Architekta” (KLIK).
Zobacz też: #Archigadki 49: Ruszamy z Klubem Architekta!
Podsumowanie – Czego potrzebujesz, aby zacząć projektować wnętrza?
Prócz profesjonalnego wyposażenia, zagwarantowanego przez kwotę finansową, którą dysponujesz na starcie, potrzebujesz przede wszystkim dobrych chęci! Może brzmi to nieco wyświechtanie, a na pierwszą myśli przychodzi Ci do głowy popularne przysłowie, jednak prawda jest taka, że bez odpowiedniego podejścia, dobrej motywacji i chęci działania będzie Ci naprawdę trudno osiągnąć sukces.
Stworzyłam Klub Architekta oraz ArchitektPRO i towarzyszącą im grupę na Facebooku, ponieważ zdaję sobie sprawę, jak kluczowe jest uzyskanie trafnych podpowiedzi i dobrego nakierowania na odpowiedni sposób pracy na samym początku funkcjonowania w branży projektowania. Jestem ogromnie szczęśliwa, że istnieją takie miejsca, w których my, architekci i projektanci wnętrz, możemy dzielić się ze sobą posiadanym doświadczeniem oraz wiedzą. Jeśli jeszcze nie zapoznałaś się z Klubem Architekta, to serdecznie zapraszam Cię to dołączenia do tej darmowej funkcjonalności, która od niedawna dostępna jest na platformie ArchitektPRO.
Jak zwykle, jestem ciekawa, jakie narzędzia przydały się Tobie najbardziej, gdy rozpoczynałaś pracę jako projektant wnętrz? Co było niezbędne, a co zupełnie nie trafione? W co zainwestowałabyś ponownie? Czy zmieniłabyś, którąś z podjętych decyzji? Czekam na Twoją wiadomość!